Hvis man arbejder foran en computer, er det ofte svært at komme udenom at stirre ind i et digitalt regneark før eller siden. Og selvom der er mange af os, som ofte har skulle navigere eller finde information fra et regneark, som en kollega eller chef har sendt til os – er det ikke sikkert, at vi selv er klar over præcist hvordan vi selv kan bruge det i vores arbejde. Her er to ting, som du kan bruge et regneark til i dit arbejde.
Budgettering og finansiel planlægning
Et godt regneark kan være et kraftfuldt værktøj til at oprette og administrere budgetter og finansiel planlægning på en arbejdsplads. Her kan du oprette en detaljeret oversigt over indtægter og udgifter og bagefter bruge det til at analysere udgifter for måske at finde de områder, hvor der kan spares penge.
Det kan også bruges til oprette grafer og diagrammer og på den måde skabe en god grafik, som kan bruges til møder i afdelingen.
Projektstyring og planlægning af tid
Det behøver dog ikke kun handle om tal og budgetter. Hvis du gerne vil tage et Excel kursus, for eksempelvis at blive bedre til at styre et overordnet projekt, er der også god hjælp at hente.
Ved hjælp af et regneark kan du oprette tidsplaner og diagrammer der eksempelvis kan hjælpe dig med at organisere opgaver og deadlines. Det kan især være nyttigt med store projekter, hvor mange forskellige opgaver skal udføres samtidig og koordineres effektivt.